My biggest amigurumi project so far: The Flamingo!

Deze flamingo is bijna 1 meter hoog (!) en heb ik gemaakt aan de hand van één van mijn favoriete haakboekjes: ‘Gehaakte Wilde Dieren’ van Vanessa Mooncie. Ondertussen heb ik al aardig wat amigurumi’s uit dit boekje gehaakt. Bijvoorbeeld de omkeerbare kameleon, het hertje en de vos. De flamingo is gemaakt van 100% katoen en heeft een aantal aanpassingen gekregen. Zo heb ik plastic veiligheidsogen gebruikt en zijn de veren op een andere manier gemaakt.

This flamingo is almost 1 meter tall (!) and I’ve made it with one of my favorite crocheting books “Crocheted Wild Animals’ of Vanessa mooncie. I’ve already made quite some animals from this book. For example the chameleon, the deer and the fox. The flamingo is made of 100% cotton. I’ve made some changes. The eyes are made with plastic safety eyes and the feathers are crocheted in a different way.

Ik had geen meerkleurig katoen liggen, dus ik besloot de veren rij voor rij te maken met een kleur overloop van lichtroze naar paars. Perfect om wat restjes op te maken en het resultaat is even mooi, toch? Ik zeg er gelijk bij dat het patroon voor de veren erg verwarrend is, dus op deze manier kun je heel wat getob voorkomen;).

Ik heb een rij lossen gehaakt van een veelvoud van 6 +3 lossen voor het eerste stokje. Eerst haak je een stokje in de 3e losse vanuit de haaknaald, nu sla je 2 lossen over en haak je 2 stokjes in de volgende losse. Dit herhaal je tot het einde van de reeks. Dus als je een rij van 6 veren wil maken zet je (6×6 +3) 39 lossen op. Vervolgens haak je een veer zoals in het boekje is omschreven in het tweede groepje van stokjes. Je slaat dan een groepje van 2 stokjes over en dan haak je weer een veer in het volgende groepje van stokjes. Hecht af na de rij en herhaal dit voor de andere rijen. Ik ben begonnen met een rij van 5 veren, dan een rij met 6, 7 en 8. Daarna ben ik weer gaan verminderen tot 4. De laatste staartveer heeft 4 veren. Ik ben benieuwd welke mooie kleurencombinaties jullie hebben gebruikt!

I didn’t have cotton containing more colors, so I’ve decided to crochet the feathers row by row. In this way I was able to finish up some remaining colors and the result is as nice as in the book, right? The pattern for the feathers is quite confusing, so by making it in this way you avoid some frustrations;).

I’ve crocheted a multiple of 6+3 chainstitches. You make the first treble in the third chainstitch from the crochet needle. You skip two chainstitches and crochet two trebles in the nect chainstitch. Repeat this till the end of the chainstitches. If you want to make a row with 6 feathers for example, you start with (6×6 +3) 39 chainstitches. You end up with 12 groups of 2 trebles each after the first tour and 6 feathers after the second tour. Follow the description of the book to make the feathers. Cut off the yarn and repeat this procedure for every row of feathers. I started with a row containing 5 feathers, then a row with 6, 7 and 8 feathers. After that, I decreased the number of feathers by 1 till I reached a row with 4 feathers (in the picture this is the purple row). The last four feathers are made on a chain. I look forward to see which pretty combination of colors you have used in this project!