Gehaakte uilen etui met rits

etui uil gehaakt
Dit weekend heb ik een etui gehaakt in de vorm van een uil. Het idee haalde ik uit het boekje ‘Haken-technieken, patronen en projecten’ welke bij de Action te koop is. Het bleef bij het idee, want het patroon voor de etui was zo vaag dat ik na een tijdje prutsen maar besloten had om het zelf te bedenken.

Voor de etui maakte ik gebruik van gemeleerde garen en haaknaald 3,5 mm. Voor de ogen en mond gebruikte ik katoen met haaknaald 3 mm. Het schubpatroon heb ik gemaakt aan de hand van de beschrijving op deze site. Voor de kop haakte ik in ronde toeren, waarbij ik vermeerderde tot 48 steken. Vervolgens heb ik in de rondte wat toeren bij gehaakt met 48 steken. Voor de ogen heb ik cirkels gehaakt tot een vermeerdering van 24 steken (geel), 18 steken (wit) en 12 steken (zwart). Het snaveltje is volgens het patroon uit het boek. Voor de oortjes heb ik vermeerderd van 6 naar 9, 12 en 18. Vervolgens in de rondte wat toeren extra haken.

achterkant etui met rits
Aan de achterkant heb ik een rits vastgenaaid met behulp van de naaimachine.

etui open met binnenvoering
Doordat een gehaakte etui genoeg gaatjes heeft waar pennen doorheen zouden kunnen steken, heb ik een binnen etui genaaid van rode stof. De zijkanten van deze binnen etui zijn cirkelvormig. Het vergt even wat geduld om het aan de gehaakte uil vast te maken, maar dan heb je ook wat!

DSCN2156           DSCN2158
Dit is het boek waar ik het idee uit gehaald heb. De kleurencombinatie van de uil uit het boek vind ik erg mooi, dus binnenkort maar nog een 2e versie maken!

Geef een reactie

