Gehaakte omkeerbare kameleon

zijaanzicht groene kameleon
Een knuffel die nét even iets anders is, dat wilde ik maken voor de 2e verjaardag van mijn neefje. Ik vond het patroon hiervoor in het boekje ‘Gehaakte wilde dieren’ van Vanessa Mooncie. Het zag er ingewikkeld uit, maar uiteindelijk viel het nog best allemaal mee. Het boekje is voor €7,- euro te koop bij Euroland, maar op bol.com kan je hem ook voor een klein bedrag kopen. Het boek telt 160 pagina’s en er staan vrij veel patronen in voor een haakboekje. De reden voor dit kleine prijsje is waarschijnlijk het feit dat er hier en daar fouten in staan. Zo vond ik voor dit patroon een aantal fouten, die je als volgt kunt verbeteren:

Bij het maken van de rug, vervang toer 7 door: 1l, 1v, 2vmeerd, 4v, 3vmeerd, 4v, 2v meerd, 1v, keren (17st).

Bij het vormen van het pantser, vervang toer 16 door: 1l, 1v in volgende 8v, 2 maal (1 ribbelsteek, 3v), 1 ribbelsteek, 8v, keren.

Bij het maken van de staart, vervang toer 62 door: 1l, 11v, 1 ribbelsteek, 9v, 2vmind,2vmind (cirkel maken met deze steek) (21 st.)

Bij het maken van de staart, vervang toer 63 door: 1v in elke v.

Kortom, er staan heel veel en originele patronen in het boekje, maar de grove fouten zorgen ervoor dat je wat meer moet puzzelen om het juiste resultaat te verkrijgen.

bovenaanzicht groene kameleon   onderaanzicht groene kameleon

close-up kop groene kameleon   van groen naar paars
Ik koos ervoor om de kameleon een traditionele groene kleur te geven en de andere kant kreeg een mooie paarse kleur. In deze fotoreeks kun je zien hoe je de kameleon omvouwt om de andere kleur te krijgen. Het omkeren gebeurt via de bek, waarbij de vier poten en staart volledig in het lijf verdwijnen.

uitvouwen paars   paarse kameleon

close-up paars   onderkant paars
De vulling van de kameleon is zeer beperkt. Zo wordt er tussen de kleuren volumevlies (vliseline) gebruikt en is er alleen synthetische vulling in de staart en poten nodig.

staart paars   ribbelsteek
In dit patroon gebruik je de ribbelsteek, zichtbaar op het rechterplaatje. Ik heb gebruik gemaakt van 50% acryl en 50% katoen draad om de flexibiliteit te verhogen, maar hierdoor valt de ribbelsteek niet heel erg op. Waarschijnlijk is het met 100% katoendraad wel beter zichtbaar. Ik heb de kameleon gehaakt met haaknaald 3,5 , waardoor hij een grootte heeft gekregen van ongeveer 30 cm. Een grote stoere knuffel dus!

13 thoughts on “Gehaakte omkeerbare kameleon

  1. Hartstikke leuk die kameleon.
    Mag ik vragen hoe je aan het materiaal komt om de kameleon te maken.
    Ik heb het boek en dus de patroon, maar kan het materiaal niet vinden in de winkel.

  2. Hoi hoi, mooi gemaakt hoor! Ik ben zelf ook aan de kameleon bezig. Ik wilde nog even de tip geven dat wat die tour 62 niet fout beschreven staat in het boek maar wel een beetje cryptisch. Je moet de buik, die je er voor gehaakt hebt, er bij in haken en dan komt het wel uit met het aantal steken.

  3. Ik ben hem ook aan t maken maar kom er niet uit hoe de ribbelsteek moet, heb al op internet zitten zoeken maar alles wat met ribbelsteek te maken heeft is met stokjes gehaakt, en deze gewoon met vasten….. Kom er niet uit… Help

    • Hoi Stephanie,

      Sorry voor mijn late reactie, ik had het op mijn telefoon gedaan en blijkbaar is het niet helemaal goed gegaan op de website, dus bij deze opnieuw mijn reactie.Ik kan me herinneren dat ik ook moeite had met deze steek. Misschien helpen de plaatjes op deze blog je :https://verashomemade.blogspot.it/2012/03/ribbelsteek-haken.html. Je steekt de haaknaald van voren in het werk en laat het weer naar voren opkomen. Dan haak je een normale vaste. Als je dit in het begin doet krijg je misschien een rare bobbel, maar later trekt het bij en wordt het ook steeds makkelijker om over de vorige toer heen te haken. Als je er echt niet uitkomt zou je ook eventueel een andere bobbelsteek kunnen maken: https://www.youtube.com/watch?v=nb-9j4_i6_w. Het idee is tenslotte dat je je kameleon bobbels geeft:) Let wel op dat je met deze steek een kleine opening creëert, die je misschien met naald en draad later weg wilt werken. Succes en ik hoop dat het lukt!

      Groetjes, Lise

    • Hoi Veronique! Helemaal begrijpelijk dat je er niet uitkomt, ik had er ook moeite mee. Ik heb in feite toer 62 en 63 uit het boek geschrapt en zelf een toer 62 en 63 bedacht als volgt:

      toer 62: 1 losse, 11 vasten, 1 ribbel, 9 vasten, 2 verminderen, 2 verminderen (cirkel maken) (21 steken in totaal)
      toer 63: 1 vaste in elke vaste.

      Ik hoop dat dit helpt!

      Groetjes, Lise

  4. Hallo als je toer 62 en 63 volgens jouw beschrijving doet…hoe ganj je dan achteraf de onderkant er aan .hangt de staart dan alleen aan de onderkant?is moeilijk…heb 1st de boek gevolgt staart is redelijk mislukt…wil het nu volgens jouw patroon proberen maar snap dan niet goed hoe je de onderkant er aan haakt.doeje dat achteraf met vasten of ….
    Alvast bedankt

    • Hoi Jason,
      Het allereerste wat belangrijk is, is dat je het draad niet afknipt na het haken van toer 61 (van de rug). Als het goed is heb je eerder al de onderkant gemaakt en ben je bij de onderkant na 37 toeren gestopt en heb je afgehecht. Nu is het in toer 62 de bedoeling dat je de rug en de onderkant samen brengt door te beginnen met haken over de rug en dan haak je door over het onderkant gedeelte (je gaat dus niet heen en weer, maar je haakt in een cirkel waarbij de helft van de cirkel gevormd wordt door de rug en de andere helft door de onderkant). Ik stuitte bij toer 62 op het probleem dat het aantal steken dat je nodig hebt om de staart te kunnen maken niet correspondeert met wat er in het boek bij toer 62 wordt beschreven. Als je 1 losse haakt, 11v, 1 ribbelsteek en dan 9v (ipv 11v), dan heb je als het goed is nog steeds 3v over. Haak 2 vaste samen tot 1v en gebruik de laatste vaste samen met de vaste aan de andere kant om deze te verminderen tot 1v en zo de cirkel te sluiten. Nu heb ik voor toer 63 een rij vaste erover heen gehaakt (tel of je aantal vasten nu klopt). Je haakt dus niet achteraf de onderkant van het lijf eraan, maar je gebruikt toer 62 gelijk om de rug en de onderkant te verbinden. Hopelijk kom je er nu wel uit!
      Groetjes, Lise

      • Ok dankjewel om zo,n uitgebreide uitleg te geven..jammer genoeg is mijn 1ste staart nu mislukt want heb het boek gevolgt en op den duur mislukte het gewoon helemaal hij krulde zelf niet mooi door de verminderingen…ik kan deze staart niet opnieuw maken zeker en de andre ervansnijden ofzo? Khad ngniet op deze site geweest..maar zal hier naar kijken bijmijn 2 de staart en hopelijk luktet beter.dankjewel!!

      • Hoi Jason, Ik zou proberen de mislukte staart uit te halen. Knip het knoopje af (als je die al gemaakt hebt) en trek gewoon aan het draad, zodat het werk uitrafelt. Oprollen en dit kun je gewoon weer opnieuw gebruiken! Het is wel zo leuk als je een mooie krullende staart krijgt:) Ik heb zelf het uiteinde van de staart met een paar steekjes vastgezet, zodat het laatste stukje altijd opgerold blijft. Misschien is dat nog een ideetje om te proberen. Succes!

        Groetjes, Lise

  5. Hallo hier ben ik nog eens srry hiervoor maar alles is klaar en nu mlet ik die lijfjes aan elkaar hechten..nu ik weet dat het niet makkelijk ui te legn valt maar het is zo moeilijk uit gelegt dat ik er niet veel van versta…is het aan kleur a aan zijn lip ofzo datje moet beginnen endan de kant uit van de staart?en dan?moetje dan de staart toenaaien endan zo naar de andre kant vasthaken weer tot aan zijn lip ofzo?maar zijn mond moet tg omen blijven zodat je kleur b eruit kunt halen…ksnappet egt niet zo goed hopelijk kanje me helpen

    • Hallo Jason, het is belangrijk dat je de verkeerde kanten van beide delen op elkaar legt. Ze zeggen dat je kleur A bovenop moet leggen (dus dit is de kleur die je ziet) en dat je halverwege de lip begint met het aan elkaar haken van de kleuren A en B. Hiervoor moet je je haaknaald zowel door de 2 lussen van een steek van kleur A als van kleur B nemen (dus je gaat door 4 lussen heen voor elke steek). Vanaf de lip haak je naar de staart toe en dan werk je weer terug naar de bek. Hiermee maak je de bovenkant van kleur A aan de bovenkant van kleur B vast, en de onderkant van kleur A aan de onderkant van kleur B (met verkeerde zijden naar elkaar toe). De volgende stap is dat je de voor- en achterkant aan elkaar vastnaait (dit leggen ze in de 2e alinea uit).Je vouwt het zodanig om dat je kleur B volledig aan de binnenkant hebt zitten. Houdt de bek naar voren gericht en je haakt de lijfdelen aan elkaar vast, maar uiteraard haak je niet de beide bekdelen vast, maar je haakt rond zodat de lippen dikker worden en je later de knuffel kunt flippen van kleur. Hopelijk lukt het! Groetjes, Lise

Geef een reactie

